«Colpo grosso» με τα πρόστιμα των Δήμων!


Θύματα μιας απίθανης πολιτικής απάτης από σύγχρονους «Μαυρογιαλούρους» του πρώην
Δήμου Ροδίων είναι η πλειοψηφία των 16.500 ιδιοκτητών ΙΧ αυτοκινήτων που καλούνται από τον «Καλλικρατικό Δήμο» να πληρώσουν...

οφειλές από πρόστιμα παράνομης στάθμευσης των
οχημάτων τους από το έτος 2006 έως και το 2010... τις τελευταίες ημέρες του 2012!!!
Εκμεταλλευόμενη διάταξη στο νόμο για τις παραγραφές και τις αποσβεστικές προθεσμίες για
οφειλές στο δημόσιο, που προβλέπει ότι οι αξιώσεις για την είσπραξη προστίμων του ΚΟΚ
παραγράφονται μετά την πάροδο 20 ετών από τη λήξη του οικονομικού έτους μέσα στο οποίο
βεβαιώθηκαν οριστικά, η δημοτική αρχή, από τον φόβο των επιτρόπων και της εποπτείας των
οικονομικών της, «ξέθαψε» 80.000 περίπου κλήσεις, που αντιστοιχούν σε 16.500 ιδιοκτήτες
αυτοκινήτων, στους οποίους και απέστειλε ειδοποιητήρια για την εξόφλησή τους.
Οι οφειλές εκείνων που ξεπερνούν τα 300 ευρώ αν δεν εξοφληθούν υφίσταται κίνδυνος για τη βεβαίωσή τους στη ΔΟΥ
γεγονός που οδηγεί αυτόματα σε αδυναμία εκδόσεως φορολογικής ενημερότητας.
Επί των ατομικών ειδοποιήσεων δεν συντρέχουν λόγοι για την άσκηση ενστάσεων ακόμη και από εκείνους που είχαν
λάβει διαβεβαιώσεις από αιρετούς ότι οι κλήσεις τους είχαν διαγραφεί. Οι ενστάσεις κατά του προστίμου για παράνομη
στάθμευση όφειλαν συγκεκριμένα να είχαν υποβληθεί εντός προθεσμίας 30 ημερών από τη βεβαίωση της παράβασης και
μάλιστα εγγράφως προκειμένου να αποφανθούν αρμοδίως τα όργανα. Ενσταση κατά των ατομικών βεβαιώσεων δεν
προβλέπεται παρά μόνο αιτήσεις για την διόρθωση λάθους (αν έχει πληρωθεί το πρόστιμο κλπ). Σε κάθε περίπτωση οι
πολίτες λόγω του μεγάλου διαστήματος που μεσολάβησε μεταξύ της αποστολής της ατομικής ειδοποίησης και της
βεβαίωσης της «κλήσης» δεν είναι σε θέση να προβούν σε ανταπόδειξη του περιεχομένου της.
Αρμοδίως δηλώνεται από το Δήμο ότι η διαδικασία αυτή καθυστέρησε εξαιτίας της αδυναμίας των οργάνων του να
προχωρήσουν σε αντιστοίχηση των αριθμών κυκλοφορίας των αυτοκινήτων στα οποία βεβαιώνοντο οι παραβάσεις με
τους ιδιοκτήτες τους. Η διαδικασία προέβλεπε την αποστολή στο Κέντρο Πληροφορικής του Υπουργείου Οικονομικών
λίστας με τους αριθμούς κυκλοφορίας των αυτοκινήτων προκειμένου να ενημερωθούν οι αρμόδιοι υπάλληλοι για τα
στοιχεία των ιδιοκτητών και να κινηθεί η βεβαίωση του προστίμου. Πλην όμως το ΚΕΠΥΟ καθυστερούσε μέχρι και ένα
χρόνο για να απαντήσει στα αιτήματα με αποτέλεσμα η εκκρεμότητα να διαιωνίζεται.
Η δημοτική αρχή του ενιαίου Δήμου προχώρησε πρόσφατα στην προμήθεια ηλεκτρονικού προγράμματος με το οποίο
συνδέεται αυτόματα με το Υπουργείο Οικονομικών και μπορεί να κάνει άμεσα την ταυτοποίηση.
Ξεκίνησε έτσι τη διαδικασία έκδοσης ειδοποιητηρίων για τις κλήσεις του διαστήματος που προαναφέραμε και προχωρεί
άμεσα στην αποστολή νέων για τους υπόλοιπους πρώην Δήμους του νησιού αλλά και για τις κλήσεις από τα πρόστιμα της
Τροχαίας που παραμένουν ανείσπρακτα.
Για το όλο θέμα υπήρξε μάλιστα παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη με αφορμή όμοιες τακτικές από άλλους Δήμους
της χώρας. Ο Συνήγορος του Πολίτη έχει κρίνει ότι στις περιπτώσεις των προστίμων παράνομης στάθμευσης, όπου τα
στοιχεία του οφειλέτη είναι άγνωστα, ο τίτλος βεβαίωσης (έντυπο βεβαίωσης της παράβασης) καθίσταται νόμιμος και η
βεβαίωση εφικτή μόλις ανευρεθούν από τον ΟΤΑ τα στοιχεία του οχήματος, ήτοι όταν περιέλθουν στην αρμόδια
υπηρεσία του Δήμου στοιχεία από τις βάσεις δεδομένων του ΚΕΠΥΟ.
Το έντυπο της πράξης βεβαίωσης παράβασης (κλήσης), όταν περιέλθει στον ΟΤΑ και επί αυτού αναφέρονται μόνο το
είδος της παράβασης, το προβλεπόμενο διοικητικό πρόστιμο και τα στοιχεία του οχήματος, χωρίς ταυτόχρονα να
προσδιορίζεται το πρόσωπο του παραβάτη - οφειλέτη (οδηγός ή κάτοχος του οχήματος) δεν αποτελεί νόμιμο τίτλο
βεβαίωσης και το πρόστιμο δεν μπορεί να βεβαιωθεί.
Ως εκ τούτου, σε αυτές τις περιπτώσεις νόμιμος τίτλος είσπραξης όπως αυτός προβλέπεται από τις διατάξεις του άρθρου
51 του π.δ. 16/89 και του άρθρου 2 του ΚΕΔΕ είναι ο χρηματικός κατάλογος στον οποίο είναι καταχωρημένα τα στοιχεία
των τίτλων βεβαίωσης και τα στοιχεία των φορολογούμενων. Ενόψει των ανωτέρω, χρονική αφετηρία των προθεσμιών
που ορίζονται με το άρθρο 71, παρ. 1 του ν.542/77 θεωρείται η στιγμή που ο ΟΤΑ έχει στην κατοχή του τα πλήρη
στοιχεία του τίτλου βεβαίωσης, ανεξαρτήτως του χρόνου που μεσολάβησε από την ημερομηνία βεβαίωσης της
παράβασης από την αρμόδια Αρχή.
Υπό την ανωτέρω έννοια και κατά πάγια νομολογία του Αρείου Πάγου, η πάροδος της τριετίας θα πρέπει να θεωρείται ως
σημείο έναρξης (χρονική στιγμή της κατά πλάσμα θεωρούμενης ταμειακής βεβαίωσης) της παραγραφής του δικαιώματος
είσπραξης που ορίζεται για τις απαιτήσεις αυτές, δηλαδή της εικοσαετίας.
Στις περιπτώσεις λοιπόν των αυτοτελών προστίμων η αρμόδια υπηρεσία του Δήμου δύναται να προβεί σε αναζήτηση των
στοιχείων του οφειλέτη και σύνταξη χρηματικών καταλόγων οποτεδήποτε. Μοναδική διασφάλιση του πολίτη έναντι της μη
περιοριζόμενης χρονικά δυνατότητας των ΟΤΑ να αναζητήσουν την συγκεκριμένη οφειλή είναι ο θεσμός της
παραγραφής, η οποία επέρχεται είκοσι τρία έτη μετά την βεβαίωση της «κλήσης» και έχει την έννοια όχι της απόσβεσης
της αξίωσης, αλλά της εξασθένησής της.
Την συγκεκριμένη πάντως αρρυθμία του συστήματος εκμεταλλεύοντο επί σειράν ετών αιρετοί στον πρώην Δήμο Ροδίων
υποσχόμενοι διαγραφές των κλήσεων με αποτέλεσμα οι διαμαρτυρόμενοι πολίτες να μην προχωρούν στην υποβολή
ενστάσεων. Όλοι ήταν σίγουροι ότι τα πρόστιμα είχαν τακτοποιηθεί ενώ οι αιρετοί αδιαφορούσαν τοποθετώντας τις
απλήρωτες κλήσεις σε συρτάρια ή πετώντας τες σε κάδους απορριμμάτων!
Θυμίζουμε μόνο ότι όταν ετέθη σε εφαρμογή το μέτρο της απαγόρευσης στάθμευσης στο κέντρο της πόλης μέχρι την
10.00 ώρα πρωινή εκατοντάδες κλήσεις από οχήματα δημοσίων υπαλλήλων είχαν επιστρέψει στη δημοτική αρχή για
ρύθμιση η οποία ουδέποτε έγινε.Ενδεικτικό της παραφροσύνης του συστήματος είναι το γεγονός ότι επιχειρηματίας που δραστηριοποιείται στο κέντρο της
πόλης κλήθηκε να πληρώσει 28.000 ευρώ για πρόστιμα παράνομης στάθμευσης αφού καθημερινά άφηνε το αυτοκίνητό
του σε σημείο που του έκοβαν κλήσεις δημοτικοί αστυνόμοι. Ο επιχειρηματίας αυτός προχώρησε ήδη σε ρύθμιση!
Η δημοτική αρχή ευελπιστεί σε κάθε περίπτωση να εισπράξει περί τα 3 εκατ. ευρώ από τα ξεχασμένα πρόστιμα ενώ
ταυτόχρονα φυλάει τα νώτα της προκειμένου να αποφύγει, σε περίπτωση ελέγχου, τον καταλογισμό ποινικών ευθυνών
για την απώλεια εσόδων που δεν είχαν καταγραφεί ούτε στους ισολογισμούς χρήσεων ούτε στους προϋπολογισμούς και
τους απολογισμούς της!!
Από εκεί και πέρα όμως η άποψη του Συνηγόρου του Πολίτη επί της διαδικασίας που ακολουθείται είναι ότι η ταμειακή
βεβαίωση των προστίμων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που επιβλήθηκαν με πράξεις βεβαίωσης παράβασης που
εκδόθηκαν έως και 23-2-2007 πρέπει να διενεργείται αυστηρά εντός τριετίας από την κτήση του τίτλου βεβαίωσης, ο
οποίος στην προκειμένη είναι η έκθεση βεβαίωσης παράβασης.
Ο Συνήγορος του Πολίτη εισηγήθηκε μάλιστα τη νομοθετική ρύθμιση της υποχρέωσης των ΟΤΑ Α΄ βαθμού της χώρας για
βεβαίωση των προστίμων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας εντός τριών ετών από την ημερομηνία της παράβασης και την
κτήση της έκθεσης βεβαίωσης της παράβασης του οχήματος (κλήση). Σε περίπτωση δε που η ταμειακή βεβαίωση
προστίμων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας διενεργείται μετά την πάροδο της παραπάνω προθεσμίας, ο οργανισμός
τοπικής αυτοδιοίκησης, όπως τονίζεται σε σχετική έκθεση, οφείλει να παράσχει πειστική αιτιολογία για τους λόγους
καθυστέρησης της ταμειακής βεβαίωσης της παράβασης και να αποδείξει ότι κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα προέβη
στις ενδεδειγμένες ενέργειες για τον προσδιορισμό του προσώπου του παραβάτη-οφειλέτη.
Ο Συνήγορος του Πολίτη επισημαίνει συμπληρωματικά τα εξής:
"Πέρα από τα προβλήματα που πιθανώς τίθενται αναφορικά με την ενδεχόμενη παραγραφή που επέρχεται στο δικαίωμα
του Δημοσίου να διενεργήσει ταμειακή βεβαίωση διοικητικού προστίμου μετά την παρέλευση της τριετίας του
Ν.542/1977[6], στην περίπτωση της υπερβολικής καθυστέρησης των αρμόδιων διοικητικών οργάνων να βεβαιώσουν και
να εισπράξουν τα διοικητικά πρόστιμα για παράνομη στάθμευση οχημάτων, γεννάται και ένα άλλο ζήτημα. Αυτό της
αποτελεσματικής εφαρμογής των διατάξεων του Κ.Ο.Κ. που θεσπίζουν την επιβολή διοικητικών προστίμων ως μέσο
συμμόρφωσης και εξαναγκασμού τήρησης των οικείων διατάξεων από τους παρανομούντες οδηγούς.
Η χαλάρωση του συνδέσμου παράβασης-ποινής λόγω της παρέλευσης μεγάλου χρονικού διαστήματος μεταξύ της
διάπραξης της παράβασης και της αναζήτησης είσπραξης των διοικητικών προστίμων από τη διοίκηση, καθώς και οι
υπέρμετρες καθυστερήσεις στην ταμειακή βεβαίωση των προστίμων παράνομης στάθμευσης, πέραν του «εύλογου
χρόνου», εκτός από το ζήτημα νομιμότητας που εγείρουν, επιπλέον δεν συνάδουν με το σκοπό των οικείων διατάξεων
του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και μειώνουν την αποτελεσματικότητα των προβλεπόμενων κυρώσεων".
dimokratiki.
Share on Google Plus

About ΡΟΔΟΣ ΝΕΑ

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου