Βουλιάζουν τη ΔΕΥΑΡ οι απλήρωτοι λογαριασμοί!


Από τα 17 εκατ. φέσι, το 60% ανήκει σε επιχειρήσεις και το 40% σε άλλους καταναλωτές. Την ίδια στιγμή η Επιχείρηση οφείλει σε τρίτους πολλά εκατομμύρια!
ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΑ ΡΟΔΙΑΚΑ
Η στήλη μας, όπως έχει κάνει πολλές φορές στο παρελθόν, ασχολείται με τα θέματα ύδρευσης, αποχέτευσης και άρδευσης του νησιού μιας που οι υδάτινοι
πόροι είναι και θα συνεχίσουν να είναι από τα ζωτικά θέματα όχι μόνο για τη Ρόδο αλλά για ολόκληρη τη χώρα. Πριν από αρκετούς μήνες οι πολίτες του νησιού είχαν εκφράσει την άποψη τους για τη διαχείριση των υδάτινων πόρων στο νησί μας μέσα από την έρευνα της Μεσόγειος SOS στην περιοχή μας η οποία υποστηρίχθηκε από τη στήλη μας. Σήμερα παρουσιάζουμε τα βασικά σημεία της συζήτησης που είχαμε πριν από δύο μέρες με τον πρόεδρο και το Γενικό Διευθυντή της ΔΕΥΑΡ.
Τα Οικολογικά Ροδιακά με τον πρόεδρο Π. Κυριακούλη και το Γενικό Διευθυντή Μ. Διακομανώλη

Εν αρχή ην το χρήμα και η αποδοτικότητα
Ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΡ Παναγιώτης Κυριακούλης

Ο πρόεδρος κ. Παναγιώτης Κυριακούλης προσηνής και αυθόρμητος όπως πάντα πριν καλά καλά ξεκινήσει η κουβέντα μας αναφέρεται στα δύο καυτά προβλήματα της εταιρείας. Τα πολύ υψηλά χρέη των καταναλωτών προς την εταιρεία, την υποστελέχωση των τεχνικών υπηρεσιών και την κακή νοοτροπία πολλών υπαλλήλων. Το συνολικό χρέος των καταναλωτών ανέρχεται σήμερα σε περίπου 17 εκατομμύρια ευρώ, όσο δηλαδή είναι τα έσοδα της εταιρείας για μια ολόκληρη χρονιά! Το 60% αυτού του ποσού είναι από επιχειρήσεις και το υπόλοιπο 40% από ιδιώτες.
Η κατάσταση αυτή έχει φέρει σε αδιέξοδο την εταιρεία η οποία με τη σειρά της χρωστάει πολλά εκατομμύρια σε προμηθευτές και έχει λίγο πολύ παγώσει τις πληρωμές προς τρίτους με αποτέλεσμα βέβαια αυτοί να μην μπορούν να πιστώσουν της εταιρεία. Για το λόγο αυτό το ΔΣ της εταιρείας αποφάσισε να δώσει την ευκαιρία στους κακοπληρωτές να ρυθμίσουν τις οφειλές τους με δόσεις ο αριθμός των οποίων φτάνει τις 36 και με έκπτωση στους τόκους έως και 100%. Η προθεσμία παρατάθηκε μέχρι 28/2/2012 και θα ακολουθήσουν, όπως όλα δείχνουν, διακοπές παροχών που θα αρχίσουν από τους μεγάλους οφειλέτες.
Μεγάλο πρόβλημα οι διαρροές νερού

Ο πρόεδρος επίσης αναφέρεται στη δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία πολλών υπαλλήλων που εμποδίζει την αποδοτικότητα της εταιρείας η οποία δεν μπορεί πλέον να κάνει προσλήψεις λόγω των γνωστών περιορισμών που έχουν τεθεί στη χώρα. Εκτός αυτού διαπιστώνεται έλλειψη σε τεχνικό προσωπικό, ενώ πλεονάζει διοικητικό, οπότε οι ανάγκες θα πρέπει να καλυφθούν εκ των ενόντων. Η διοίκηση κατανοεί, σύμφωνα με τον κ. Κυριακούλη, τις περικοπές στις αμοιβές του προσωπικού αλλά και τις δυσκολίες του κόσμου να ανταπεξέλθει οικονομικά όμως εάν δεν ανταποκριθούν οι καταναλωτές από τη μια και το προσωπικό από την άλλη η ΔΕΥΑΡ θα περιέλθει σύντομα σε πολύ δύσκολη κατάσταση.
Από κοντά έχουμε και τον έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου όχι μόνο στις δαπάνες αλλά πλέον και στις διαδικασίες είσπραξης των εσόδων που πραγματικά θέτει νέους όρους και συνθήκες στη λειτουργία της επιχείρησης. Όπως χαρακτηριστικά τονίζει ο πρόεδρος, που αναγνωρίζει συνολικά τις ευθύνες των παλαιότερων δήμων, περάσαμε «από την ασυδοσία στην αρτηριοσκλήρωση».
Καθόλου αμελητέα δεν είναι βέβαια και η απώλεια εσόδων από διαρροές στο δίκτυο αλλά και κλοπές νερού και παράνομες συνδέσεις. Με το σύστημα τηλεχειρισμού στην πόλη της Ρόδου και στον πρώην Δήμο Πεταλούδων, έργο 4 εκατομμυρίων ευρώ, ελπίζεται ότι θα μπορέσουν να εντοπισθούν αυτές οι καταστάσεις. Το σύστημα θα ελέγχει τη στάθμη των δεξαμενών και την πίεση του δικτύου και θα ειδοποιεί αυτόματα όταν υπάρχουν μεγάλες αλλαγές ώστε να γίνεται έγκαιρη επέμβαση αλλά και να σταματά τη λειτουργία των γεωτρήσεων όταν οι δεξαμενές είναι πλήρεις.
Μια άλλη πηγή εσόδων πιστεύουν οι ιθύνοντες της ΔΕΥΑΡ ότι θα είναι ο νέος αγωγός για τα κρουαζιερόπλοια που θα εξασφαλίσει επάρκεια νερού για το καλοκαίρι. Αυτό σε συνδυασμό με μια μικρή μείωση στις τιμές αλλά και εκπτώσεις στις μεγάλες ποσότητες θα μπορέσουν να κάνουν πιο ελκυστικό τον ανεφοδιασμό των κρουαζιερόπλοιων από το λιμάνι της Ρόδου αντί για άλλα λιμάνια αλλά και τη Ρόδο πιο ελκυστικό προορισμό.

Οι ανάγκες για ύδρευση του νησιού.
Φράγμα Απολακιάς, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και για ύδρευση

Η σημερινή διοίκηση παρά τα προβλήματα στοχεύει στην επάρκεια νερού ύδρευσης λόγω της συνεχούς αυξανόμενης ζήτησης που παρουσιάζεται σε πολλές περιοχές. Μία από τις ενέργειες της είναι η αξιοποίηση του φράγματος της Απολακκιάς για ύδρευση, που σήμερα χρησιμοποιείται μόνο για αρδευτικούς σκοπούς. Για να γίνει αυτό πρέπει να γίνει προμήθεια ταχυδιυλιστηρίου ώστε να είναι το νερό κατάλληλο για κατανάλωση. Να σημειωθεί ότι η Ν. Ρόδος παρουσιάζει μεγάλες ανάγκες πλέον και το νερό από το Φράγμα του Γαδουρά, όταν το έχουμε, δεν θα μπορεί άμεσα να χρησιμοποιηθεί αφού πρέπει να δημιουργηθεί δίκτυο από τα διυλιστήρια (περιοχή Μαλώνας) προς τα πίσω, κάτι που τώρα δεν υπάρχει.
Φράγμα Γαδουρά, η ελπίδα για ανακούφιση της κατανάλωσης, θα είναι άραγε έτοιμο το επόμενο έτος;

Το σημαντικότερο όμως για την κάλυψη των αναγκών είναι να λειτουργήσει επιτέλους το σύνολο των εγκαταστάσεων του Φράγματος Γαδουρά. Σήμερα ένα κομμάτι του δικτύου δεν έχει ολοκληρωθεί λόγων διαφορών με ιδιοκτήτες ακινήτων στα Κολύμπια ενώ δεν έχουν επίσης ολοκληρωθεί και οι εγκαταστάσεις των διυλιστηρίων. Το ΥΠΕΚΑ από την πλευρά του έχει δηλώσει ότι προτίθεται να συνάψει προγραμματική σύμβαση για την παραχώρηση μόνο της χρήσης των εγκαταστάσεων στη ΔΕΥΑΡ, χωρίς δηλαδή να παραχωρεί την κυριότητα.
Να σημειωθεί ότι οι συνολικές συνδέσεις για όλο το νησί θα ανέρχονται σε 90.000 σύντομα και αφορούν τόσο την ύδρευση όσο και την άρδευση. Είναι εύκολο να καταλάβει κανείς πόσο μεγάλες είναι οι ανάγκες και πόσο εύκολο να υπάρξουν προβλήματα εάν δεν γίνουν οι απαραίτητες κινήσεις για τα επόμενα χρόνια.
Εξοικονόμηση – Ώρα μηδέν
Για να υπάρξει όμως μια ορθολογική διαχείριση των υδάτινων πόρων στο νησί είναι απαραίτητο να υπάρξει μια σταθερή και μόνιμη πολιτική εξοικονόμησης νερού. Μια πολιτική που θα στοχεύει κυρίως στην ενημέρωση αλλά και σε πρακτικά μέτρα από την πλευρά των καταναλωτών κυρίως ώστε να περιοριστεί η ζήτηση ειδικά τους μήνες αιχμής. Στόχος πρέπει να είναι οι μόνιμοι κάτοικοι του νησιού αλλά επίσης και οι μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες, κυρίως όσες δουλεύουν με το σύστημα all inclusive, όπου η κατανάλωση μπορεί να είναι και ανεξέλεγκτη.
Η διοίκηση της ΔΕΥΑΡ αναγνωρίζει ότι στον τομέα αυτό δεν έχουν γίνει πολλά πράγματα όμως είναι ανοικτή σε ιδέες και προτάσεις για να ξεκινήσει μια εκστρατεία εξοικονόμησης. Τα Οικολογικά Ροδιακά πρότειναν στον πρόεδρο της ΔΕΥΑΡ να γίνει συνεργασία με το δίκτυο Μεσόγειος SOS ώστε να αξιοποιηθούν περαιτέρω τα συμπεράσματα της έρευνας που έγινε στη Ρόδο με τη βοήθεια της ομάδας μας την περίοδο από το Δεκέμβριο του 2011 έως το Φεβρουάριο του 2012. Για τη Ρόδο τα ερωτηματολόγια που ήταν πλήρως συμπληρωμένα και επεξεργάσιμα ανήλθαν συνολικά σε 94 και από στατιστικής άποψης, το δείγμα θεωρείται ικανοποιητικό για την εξαγωγή συμπερασμάτων.
Αποχετευτικό – Οι δέκα πληγές του Φαραώ
Αντλιοστάσιο σε ακατάλληλη περιοχή και σε κακή κατάσταση

Το νησί είναι γεμάτο από μικρούς και μεγαλύτερους βιολογικούς οι οποίοι σε πολλές περιπτώσεις, ενώ λειτουργούν, δεν είναι στην καλύτερη κατάσταση με χειρότερο ίσως αυτό της Λίνδου. Σε κακή κατάσταση βρίσκονται και πολλά αντλιοστάσια όπως για παράδειγμα στο Φαληράκι και στα Κρητικά, περιοχές ιδιαίτερα ευαίσθητες. Σταθερές εγκαταστάσεις Βιολογικού Καθαρισμού λοιπόν υπάρχουν στην Καλλιθέα (Βόδι), Λίνδο, Κρεμαστή, Έμπωνα, και Μαριτσά. Από την άλλη πλευρά compact εγκαταστάσεις υπάρχουν στο Θεολόγο, στην Απολακκιά, Ασκληπειό, Γεννάδι και Σιάνα.
Οι συνολικά δέκα εγκαταστάσεις απαιτούν μεγάλες συντηρήσεις και επιδιορθώσεις που δεν είναι πάντα εύκολες αφού υπάρχουν μεγάλες κακοτεχνίες και οι δαπάνες δεν μπορούν πάντα να εγκριθούν αφού μιλάμε για έργα που παραδόθηκαν πριν από λίγο μόλις καιρό. Η διοίκηση της ΔΕΥΑΡ σκοπεύει να ενοποιήσει κάποιες εγκαταστάσεις όπως Μαριτσών και Κρεμαστής αλλά και Θεολόγου με Σορωνής. Όμως στον τομέα αυτό τα πράγματα πάνε πολύ αργά αφού όλα αυτά συζητιούνται εδώ και πολύ καιρό. Προφανώς τα προβλήματα που αναφέρουμε στην αρχή του άρθρου παίζουν το ρόλο τους.

Αναβάθμιση ΒΙΟΚΑ και αγωγός Αρχάγγελος- Βόδι: Το μεγάλο στοίχημα
Βιολογικός Καθαρισμός στο Βόδι – Δεν είναι και στα καλύτερά του

Έχουμε γράψει πολλές φορές για αυτό το έργο μαμούθ για το οποίο έχει ξοδευτεί πολύ μελάνι και έχουν γίνει ατελείωτες συζητήσεις και αναφορές. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στην ανασύνταξη της μελέτης για τον αγωγό και στη διαδικασία προκήρυξης των υπολοίπων μελετών. Ελπίδα της διοίκησης της ΔΕΥΑΡ είναι να έχουμε ανάδοχο στο τέλος του 2013.
Εξακολουθεί βέβαια να προβληματίζει πάντως το κατά πόσο θα είναι άρτια η κατασκευή αυτή τη φορά ώστε να μην έχουμε μια από τα ίδια με τον αγωγό Καλλιθέα Βόδι ή ακόμα χειρότερα με τις εγκαταστάσεις στη Λίνδο. Η κακή κατάσταση του αποχετευτικού στο νησί και η ασυδοσία πολλών χρηστών κυρίως μεγάλων επιχειρήσεων απειλεί πάντως να δυναμιτίσει το τουριστικό προϊόν του νησιού αφού το καλοκαίρι υπάρχουν μέρες στις τουριστικές περιοχές που δεν έχεις που να σταθείς.
Αντί επιλόγου
Σε εποχές κρίσης η ΔΕΥΑΡ λοιπόν έχει να αντιμετωπίσει πολλαπλές προκλήσεις και ζητήματα. Πολλά από αυτά τα έχει κληρονομήσει από προηγούμενες διοικήσεις και καταστάσεις και πολλά προκύπτουν από το σημερινό οικονομικό κλίμα αλλά και την ατολμία πολλές φορές να αλλάξουν πρόσωπα, πράγματα και νοοτροπίες. Από την άλλη πλευρά η τάση για ξεπούλημα που επικρατεί σήμερα είναι δυνατόν να ενισχυθεί από την κακή οικονομική και διοικητική κατάσταση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των Νομικών τους Προσώπων.
Share on Google Plus

About ΡΟΔΟΣ ΝΕΑ

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου